Împreună Ajutăm Vatra Dornei


Adriana Frasin trăiește alături de sora sa Andreea în Hamburg, însă rădăcinile lor sunt la Vatra Dornei, un loc pe care încă îl poartă în suflet și în care trăiesc cei dragi lor. Odată ce criza provocată de pandemia de COVID-19 a început să lase urme peste tot în țară, o întrebare a început să-i tot răsune Adrianei îi cap: „Oare oamenii din Vatra Dornei au tot ce este nevoie  să treacă peste această criză?” Îngrijorările Adrianei era împărtășite și de colega ei din liceu, Alexandra Țîmpău, care locuiește în Praga, dar era cu sufletul tot acasă, punându-și aceeași întrebare. Viteza cu care situația a avansat i-a făcut pe toți să realizeze că va fi nevoie de o adevărată mobilizare de forțe pentru ca locul pe care îl cunoșteau ca „acasă” să poată să facă față pandemiei de COVID-19. 

Astfel, cele trei fondatoare ale inițiativei „Împreună ajutăm Vatra Dornei” și-au făcut planul de bătaie și printr-o abordare transparentă și o comunicare promptă, au demarat acțiunea în data de 30 martie. 

Dorința lor a fost să aibă grijă de tot ecosistemul – cadrele medicale, locuitorii și legătura dintre ei, sistemul de ambulanță, cu rol vital în combaterea efectelor pandemiei. 

Având în vedere că fondatoarele nu erau fizic în Vatra Dornei, și-au găsit aliați pe teren – Salvamont Vatra Dornei, OTD Organizația Tinerilor Dorneni, Crucea Roșie Vatra Dornei, Rotary Club Vatra Dornei, Bucovina Off-Road, Centrul de Publicitate Turistică, Vatra Dornei Tineret, care aveau echipe de voluntari gata pregătite să intervină și să găsească soluții pentru comunitatea locală. 

Aflându-se la începutul inițiativei și necunoscând care era situația de fapt, echipa a dorit să deschidă ușa spre colaborare și să afle de la autorități dacă există un plan în desfășurare. 

Așadar, într-o seară, cele trei fondatoare s-au hotărât să contacteze Primăria și să le comunice îngrijorările pe care le aveau. Au trimis în data de 10 aprilie o scrisoare deschisă către Primăria Municipiului Vatra Dornei și Spitalul Municipal Vatra Dornei.  Ce solicitau era un răspuns în decurs de 48 de ore și transparență în legătură cu o serie de informații- numărul de infectări cu COVID-19 în Vatra Dornei, procedurile de testare pentru COVID-19 și numărul de teste disponibile, inventarul de echipamente medicale pe care populația se putea baza. Răspunsul nu a întârziat să apară, fiind însoțit de un sincer „Vă mulțumim de solidaritatea de care ați dat dovadă!” și de un încurajator „Vă asigurăm de întreaga noastră colaborare!

În momentul respectiv deja exista o echipă de 22 de voluntari care mergeau zilnic pe teren,, așa că grupul de inițiativă a solicitat primăriei ajutorul cu testarea voluntarilor din prima linie, iar instituția a răspuns prompt, fiind de acord să îi susțină în acest demers, protejând astfel voluntarii, cât și beneficiarii.

La nivel de funcționare internă, fondatoarele gestionează donațiile și resursele materiale, luând deciziile în funcție de nevoile mai urgente, iar coordonatorii și voluntarii din Vatra Dornei se organizează în 24 de ore pe teren, în funcție de solicitările și situația de la fața locului. Pentru fiecare proiect al inițiativei există un grup de Facebook dedicat, fiecare cu ecosistemul său de voluntari, coordonatori și responsabilități, existând apeluri Zoom săptămânale sau de fiecare dată când apare o situație pentru care este nevoie de consultare. 

Avantajul a fost că prin aceste colaborări cu organizațiile de pe teren nu a fost nevoie să existe o procedură de recrutare sau de selecție, majoritatea voluntarilor fiind deja parte din  organizații și existând o familiaritate în relația dintre aceștia și coordonatori. Următorul pas a fost ca voluntarii să semneze un protocol prin care să se angajeze să poarte echipamentul de protecție. 

În prezent echipa de voluntari ai inițiativei are în jur de 60 de voluntari, distribuiți pe 10 proiecte diferite, fiecare grup de voluntari fiind în grija unor coordonatori. Coordonatorii sunt dintre membrii mai experimentați ai organizațiilor Crucea Roșie și Salvamont, cu instruire serioasa în spate. 

Majoritatea voluntarilor sunt tineri, între 20-35 de ani, dar există și membri ai echipei care sunt mai în vârstă, iar ca profil – Adriana îi descrie ca fiind „tineri inimoși care vor să ajute, oameni cu idei, unii mai visători, unii mai realiști – dar care cumva reușesc să se coordoneze eficient, iar împreună să formeze o echipă”.

În diversitatea oamenilor din echipa Împreună ajutăm Vatra Dornei există și o persoană care lucrează pe ambulanță,. Ea a fost cea care a făcut instructajul de protecție voluntarilor, explicându-le care sunt normele de igienă care trebuie respectate și cum trebuie să folosească corespunzător echipamentul din dotare. Pe lângă formarea realizată prin intermediul instructajului, echipa a creat și un protocol de voluntariat, esențial în contextul acesta, pe care îl puteți consulta aici.  

Din start echipa a văzut ambulanța ca fiind o verigă esențială în lupta cu boala, realizând pe de-o parte că e important ca o persoană care lucrează în serviciul ambulanțier să fie parte din echipă, pentru a afla rapid despre nevoile și solicitările de pe teren, dar și pentru a putea oferi ambulanțierilor toate materialele de protecție necesare. Până la urmă, ei erau cei care aveau contact direct atât cu populația, cât și cu medicii, rolul lor în reacția rapidă la criză fiind esențial.

O altă resursă importantă pe care au valorificat-o au fost croitoresele din localitate. Cum inițiativa a pornit cu un grup de Facebook, în scurt timp o mulțime de oameni s-au adunat în mediul virtual și s-au oferit să ajute. O nevoie stringentă era de a confecționa materiale de protecție pentru locuitori, iar atunci când au solicitat ajutorul, un grup de doamne au răspuns la cererea lor și s-au oferit să ajute. Așadar, s-a format un grup de sine stătător de voluntari complet atipici – doamnele croitorese, care au ajuns să fie 23 la număr și care au reușit  să confecționeze cu hotărâre de acasă 2540 de bucăți de măști, care i-au ținut în siguranță pe ceilalți locuitori. Pentru a se organiza eficient, a existat un grup de 3 voluntari care au dus materialele acasă la doamnele croitorese, iar apoi aceștia au făcut legătura între casele harnicelor voluntare și Salvamont, preluând măștile și distribuindu-le unde era nevoie. Adriana crede că faptul că au avut un context în care să contribuie le-a ajutat și pe doamne să simtă că nu stau pe loc și să le facă perioada de izolare să fie ceva mai suportabilă și cu sens. Iar alte măști urmează să fie confecționate din materialul deja achiziționat!

 

Pentru echipa inițiativei, a fost „surprinzător cât de ușor s-au legat toate și cât de repede au început să aibă rezultate. Dar atunci când ți-e frică pentru tine și familia ta, altfel strângi fonduri, altfel te mobilizezi și contribui”. 

Dacă în primă fază faptul că nu făceau parte din „fețele cunoscute” ale orașului și distanța era ceva ce promitea să le îngreuneze misiunea, s-a dovedit complet diferit de ce s-a întâmplat. Oamenii le-au văzut dăruirea și bunele intenții, iar distanța le-a ajutat să-și păstreze atenția pe imaginea de ansamblu. 

Cât despre monitorizarea rezultatelor, Adriana relatează: „Mă simt tare bine când mă înec în exceluri și sunt toate informațiile puse la loc și pot să fie transmise spre cei din teren. Noi râdem și spunem că atunci când o să se termine cu toate calculele și restricțiile, ne vedem la un grătar în Dorna”. 

În a păstra în primul rând comunitatea de donatorii, cât și voluntarii motivați, un rol major l-a jucat transparența – ajuta cu siguranță faptul că la finalul zilei se făceau rezumate de activitate, iar toată lumea știa ce s-a făcut deja și ce rămâne să fie făcut, lucru care îi ținea pe toți ancorați în misiunea inițiativei. 

Pentru un grup de oameni care s-au adunat la un loc prin intermediul tehnologiei și care s-au format ca echipă aproape peste noapte și cu siguranță…peste hotare, rezultatele sunt extraordinare. Împreună chiar au reușit să ajute comunitatea prin următoarele produse puse la dispoziția celor din linia întâi: 

  • 1 Nebulizator
  • 1800 măști chirurgicale 3ply
  • 1630 măști FFP2
  • 140L dezinfectant
  • 90 combinezoane refolosibile
  • 50 halate refolosibile
  • 30 halate de unică folosință
  • 220 acoperitori pantofi refolosibili
  • 210 viziere protecție
  • 100 ochelari protecție
  • 6000 mânuși UF
  • 1000 botoșei albaștri UF
  • 2540 măști din bumbac care au fost confecționate pentru locuitori
  • 25.000 de euro colectați din donații
  • 530 de coșuri cu alimente livrate către 260 de gospodării din peste 50 de sate, în peste 1000 de km parcurși

Proiectele Împreună ajutăm Vatra Dornei sunt îndrăznețe și demonstrează grijă pentru o multitudine de categorii de beneficiari. Noi v-am spus doar despre rezultate, dar vă invităm să aflați mai multe despre forța de mobilizare a proiectelor lor aici. Ce apreciem la această inițiativă este că a reușit să facă o analiză foarte clară a nevoilor din comunitatea lor locală, și mai mult decât atât, să identifice cauzalitățile dintre ele și urgențele imediate care trebuiau să fie adresate. Inițiativa a reușit să coaguleze forțe diverse și nebănuite – de la instituții publice, la ONGuri locale, la personalul ambulanțelor. Ba chiar au avut măiestria de a aduce în horă categorii noi de oameni-resursă ai locului, ca în cazul doamnelor croitorese. 

Împreună ajutăm Vatra Dornei a fost precum un val de implicare care a luat cu asalt comunitatea, demonstrând că oricine poate să contribuie într-un fel sau altul și poate să își asume rolul de voluntar sau de inițiator al unei mișcări care produce schimbare…chiar și de la 1000, respectiv 1500 de kilometrii distanță. 

Un alt lucru care merită toată lauda este efortul pe care l-au depus în a ține evidența tuturor resurselor care au fost puse în joc, de la măști și kilometrii parcurși, la sume donate și monitorizarea stadiului în care sunt utilizate respectivele donații. Pe noi ne-au uimit profesionalismul și capacitatea lor de a coagula toată munca depusă în aceste săptămâni în cadrul acestui raport de activitate, pe care vă invităm să-l parcurgeți. Pe lângă faptul că vă face cunoștință cu membrii echipei extinse, acesta raportează în amănunt evoluția celor 10 proiecte pe care inițiativa le-a pus în mișcare până în momentul de față, cât și totalitatea rezultatelor obținute până acum. 

Această formă clară, transparentă, dar și umană, care introduce oamenii din spatele rezultatelor, este un model de bune practici pe care ne bucurăm să-l scoatem în evidență. 

Îi felicităm pe toți cei implicați în inițiativa Împreună ajutăm Vatra Dornei! Au demonstrat că împreună putem interveni chiar și în cele mai presante situații, depășind chiar și barierele geografice, cu o coordonare bine pusă la punct și cu fiecare membru al echipei jucându-și rolul cu maximă responsabilitate.