Fundaţia Regală Margareta a României


Poate mulți dintre voi știți despre programele social-educaționale ale Fundației Regale Margareta a României, despre investiția asumată în tinere talente sau programele intergeneraționale ale echipei dedicate a fundației. Ce poate nu știți încă este că în contextul pandemiei, echipa Fundației s-a mobilizat într-un ritm fără precedent, pentru a veni în sprijinul beneficiarilor, dar și pentru a răspunde altor categorii de oameni care s-au confruntat acum cu noi provocări. În primul rând, și-au intensificat eforturile în sprijinul seniorilor, au lansat noi proiecte de ajutor și au suplimentat echipa dedicată persoanelor vârstnice, pentru a le ajuta să facă față distanțării sociale, singurătății și restricțiilor impuse prin ordonanțe. 

Pentru copiii din mediul rural și cei care aveau oricum un trai precar, au căutat soluții de a-i reconecta cu procesul educațional, în special prin dotarea lor cu tablete și internet. Oamenii care caută ajutor în această perioadă sunt mai mulți ca oricând și cu nevoi suplimentare, iar cei de la FRMR fac tot ce le stă în putință să își îndeplinească misiunea umanitară. Mai mult, au cooptat și alți susținători, voluntari sau donatori, pentru a-și mări forța și zona de acțiune.  

Despre implicarea voluntarilor pe timpul crizei am povestit în detaliu cu Sorin Marinescu, asistent social și coordonator energic al voluntarilor, care ne-a descris cum au pus la cale programul Voluntariat pentru vârstnici. Au mobilizat în perioada martie-aprilie peste 140 de voluntari noi, iar pe alții deja înscriși i-au reactivat. Sunt voluntari de toate vârstele, profesiile și din toate zonele țării, având ca trăsătură comună dorința de a face ceva pentru semeni sau curajul de a-și asuma riscuri. S-au realizat activități de voluntariat cu totul noi pentru Fundație, cum ar fi pregătirea coșurilor de cumpărărturi pentru vârstnici în magazinele Kaufland, livrarea unor pachete de ajutor material la casele celor singuri sau consiliere psihologică la telefon.

Toți voluntarii noi au fost recrutați folosind exclusiv mijloace de comunicare online. De la schimbul de informații, până la documentele necesare desfășurării activității și chiar trainingul acestora, totul s-a realizat online – prin email, video sau Whatsapp. Sorin s-a întâlnit mai apoi și personal cu o parte din voluntari, cu ocazia vizitelor de monitorizare, sau când muncea și el cot la cot cu voluntarii, la pregătirea pachetelor în supermarket.

În recrutarea voluntarilor, i-a ajutat în primul rând faptul că au comunicat public, pe Facebook în principal, nevoia de ajutor, de oameni care să se implice în acțiuni umanitare alături de Fundație. De asemenea, au resimţit avantajele tehnologiei în gestionarea tuturor relațiilor și a proceselor ce au urmat. Echipa Fundației a colaborat eficient cu reprezentanții Kaufland, pentru a ușura planificarea pachetelor de cumpărături și apoi livrarea acestora către vârstnicii beneficiari ai Fundației, ca un serviciu gratuit pus la dispoziție de Kaufland și Glovo. 

Cei care au dorit să devină voluntari au aflat de regulă despre campanie din media online sau de la prieteni. Procedura de recrutare a inclus un interviu, astfel încât imediat după înscriere, voluntarii au primit pe email informații detaliate: Ghid de interviu, Pașii care trebuie urmați de voluntar în magazine, Contractul de voluntariat și Declarația pe propria răspundere (conform Ordonanței militare). Apoi, la nevoie, au primit prin telefon eventuale clarificări sau detalii. După completarea interviului şi înţelegerea pașilor pe care urmau să îi facă fiecare voluntar în acțiune, cei care au acceptat să devină voluntari ai Fundaţiei au semnat contractul de voluntariat (inclusiv fișa voluntarului, acord GDPR, norme de securitate și protecție în muncă, etc), l-au trimis scanat pe email sau pe WhatsApp, și și-au preluat rolul în urma unui mini-training telefonic sau video. Instruirea conţinea informaţii practice privind activitatea de voluntariat, dar şi discuţii despre abilităţile pe care le pot dezvolta sau aspecte tehnice – folosirea tabletelor de gestionare a comenzilor, distribuţia mărfurilor la raft, scanarea şi plata produselor, etc. 

După training, voluntarii erau pregătiţi să își înceapă activitatea pentru care au optat, se prezentau în magazin conform programului stabilit, erau informații despre Normele de securitate și protecția muncii în cadrul magazinului, primeau un set de protecție (mănuși, mască, soluție dezinfectantă, etc), semnau de luare la cunoștință și în condica de prezență de fiecare dată când ajungeau și plecau din magazin. Materialele de protecţie au fost puse la dispoziţie chiar de magazinele Kaufland, o parte au fost achiziţionate de Fundaţie sau aduse de voluntari, iar altele au fost primite donaţie de la companii farmaceutice. Au încercat să asigure condiții de lucru cât mai sigure voluntarilor, îndemnându-i să spună ,,pas” dacă nu se simt confortabil să îndeplinească o anumită sarcină.

Au fost peste 250 de persoane care au solicitat informații cu privire la campania de voluntariat și coordonatorii le-au răspuns pe email, ca un prim pas. Apoi, toate persoanele au fost sunate, au primit îndrumări legate de campanie și rolul ei. O parte dintre ei au renunțat, unii din motive legate de riscuri, alții pentru că și-ar fi dorit altceva, dar au ales să fie informați în continuare de activitățile Fundației, pentru a participa la alte activități de voluntariat.

Într-adevăr, a existat multă panică, teamă, frică, cel puțin la începutul situației de criză în România și oamenii au reacționat diferit. Legat de selecție, am știut și simțit că oamenii nu trec prin cele mai bune momente și că unora acest tip de voluntariat nu li se potrivește, dar le-am apreciat pentru intenția de a se implica. 

Nu au fost dificultăți majore. Dacă aș avea, bineînţeles că aş încerca să le rezolv imediat. Nu îmi stă în caracter să le las nerezolvate. :) Au fost persoane care au spus ca nu li se potrivește acest tip de voluntariat, după ce au mers câteva ore la un magazin Kaufland. Le-am răspuns imediat, mulțumindu-le pentru efort, disponibilitate, riscul asumat și i-am asigurat ca suntem profund recunoscători pentru gest. Unii chiar au rămas plăcut surprinși că am revenit cu un telefon către ei, în urma deciziei de a nu mai continua. 

Au rămas oamenii care și-au dorit foarte mult să fie de ajutor semenilor, care și-au pus în pericol sănătatea, au dat din timpul lor și au adus bucurie în sufletele vârstnicilor singuri. Unii voluntari spuneau chiar că lor le face bine să ajute și fac asta cu mare bucurie.” 

În perioada crizei COVID-19, din 185 de voluntari înscriși, peste 150 au fost voluntari activi, care au acționat și s-au implicat în sprijinul persoanelor vârstnice sub umbrela Fundaţiei Regale Margareta a României, reuşind să proceseze în toată ţara peste 4.200 de comenzi sociale pentru seniorii peste 65 de ani şi persoanele cu dizabilităţi. Au cumulat astfel peste 5.200 de ore de voluntariat de criză. Voluntarii au avut diverse roluri – o parte din ei au pregătit zilnic coșurile de cumpărături comandate telefonic de vârstnici, pentru a le fi livrate acasă, acţionând în 45 de magazine Kaufland, între orele 8.30 şi 20.00. Petreceau în magazin 2-4 ore (uneori chiar mai mult), pregătind cumpărăturile solicitate de vârstnicii din orașul lor care nu își puteau părăsi locuința, din cauza imobilitatii fizice sau chiar din frică. La final, predau cumpărăturile unui curier Glovo, care le ducea la vârstnici acasă, prin serviciul de livrare gratuit. 

Alți voluntari, în special echipe din companii, au distribuit pachete de ajutor la domiciliul seniorilor din București. Iar cea de-a treia categorie a fost cea a voluntarilor specializați, care au oferit consiliere psihologică și sprijin emoțional vârstnicilor care, în singurătate și izolare, se confruntă cu stări de depresie sau anxietate.

Cei din echipă sunt de părere că sunt încă necesare resurse în plus ca să poată continua să le fie alături până la finalul acestei crize, astfel că aşteaptă încă oameni buni și curajoși care vor să li se alăture! Pentru vârstnicii care se confruntă cu situații dificile de viață, criza distanțării sociale va mai dura. Aproape 1 milion dintre seniorii României au traversat perioada pandemiei singuri (conform unui studiu IRES). Având de ani de zile mii de beneficiari vârstnici în programele lor, cei de la Fundaţie au ştiut rapid modurile în care pot fi aceştia sprijiniţi în perioada crizei: ajutor material, îngrijire la domiciliu, sprijin practic acasă, procurarea de alimente şi medicamente, cumpărături livrate gratuit, sprijin emoţional, alinarea temerilor şi a singurătăţii. Pentru a răspunde nevoilor lor, au creat o reţea de servicii sociale activă acum în diverse comunităţi, au mobilizat zeci de voluntari, iar echipa de asistenți sociali și psihologi a fost mereu în acțiune! Astfel au putut să sprijine de la începutul crizei peste 2000 de vârstnici.

Mai mult, au creat proiectul social Fondul pentru Vârstnici, un fond de urgență pe perioada izolării vârstnicilor din orice zonă a țării, ca răspuns la cazurile cele mai urgente sau grave. Printr-o rețea de servicii sociale active în comunități, au distribuit către aceștia mii de produse alimentare, de igienă, sanitare și medicale, în București, Brăila, Constanța, Bacău, Cluj Napoca, Brașov, dar și comunități mici, cum ar fi Războieni (Alba), Reghin (Mureș), Nicorești (Galați). De Paște, 200 de vârstnici s-au bucurat de meniuri tradiționale livrate acasă. Cu ajutorul donațiilor de la companiile Kaufland, Alliance Healthcare, Fundația Orange, Hartmann, Hochland, Orkla Foods, McDonalds, Sabon, Lăptăria cu Caimac, City Grill, Fan Courier, aproximativ 1000 de persoane vârstnice au beneficiat de ajutor material, iar altele 1000 de sprijin practic și emoțional, la fel de important în această perioadă. Telefonul Vârstnicului, singura linie de ajutor națională și gratuită, operată de Fundaţie de mai mulţi ani, a înregistrat 2300 de interacțiuni cu seniori din toată țara, furnizând informații de acces la servicii publice active în perioada pandemiei, consiliere emoțională și psihologică, acolo unde a fost necesar.

Cum s-a realizat coordonarea voluntarilor? 

Sorin a fost coordonatorul național de voluntari, realizând întregul management al voluntarilor prin telefon, email, intalniri Zoom, grupuri Whatsapp la nivel național. În București, a reușit să fie și el prezent în magazinul 1 Mai Drumul Taberei, cu program, la fel ca ceilalți voluntari, iar uneori a mers aleatoriu în alte magazine pentru mici traininguri făcute voluntarilor noi. L-am întrebat ce a fost dificil – “Una dintre cele mai mari provocări este lipsa contactului personal cu noii voluntari. Practic, nu apucăm să ne cunoaștem, să facem schimb de informații ori să primim feedbackul lor din teren într-un cadru obișnuit, totul este online, cum spuneam. Mai este și faptul că voluntarii acționează în 14 orașe, iar vizitarea lor nu a fost posibilă până acum, ceea ce ar fi oferit un mare grad de motivare celor implicați. O vom face curând, cu răbdare.”

Monitorizarea voluntarilor s-a realizat, pe baza unui timesheet, în care voluntarii şi-au notat programul, de la începutul campaniei, ceea ce a dus la o organizare mai bună a voluntarilor pe magazinele în care activau. Nu au făcut verificări în sensul de a controla activitatea voluntarilor, dar coordonatorii au vizitat magazinele, au dat o mână de ajutor, pentru că în anumite intervale orare, pur și simplu veneau foarte multe comenzi. De asemenea, pentru a monitoriza rezultatele acţiunilor au verificat săptămânal fişele de activitate ale voluntarilor şi registrul de vizitatori din cadrul magazinelor, au menţinut evidenţa numărului de ore săptămânale realizate de către voluntari, au purtat discuții cu managerii de magazin privind activitatea voluntarilor în cadrul campaniei şi au primit rapoarte săptămânale de la Kaufland cu numărul de comenzi procesate de echipa de voluntari.

Ținând cont de situația economică prin care trece țara noastră, Sorin a simțit că nivelul de motivare intrinsecă a voluntarilor a fost unul foarte mare. “Voluntarii au și ei bunici, copii, părinți, rude, prieteni. Brusc, contactul lor cu aceștia a fost întrerupt, creându-le stări sufletești mai puțin plăcute. Mulți voluntari au sunat imediat la Fundație, chiar înainte să apară campania noastră, spunându-ne că vor să se implice. Pe mine personal, m-au sunat prieteni care m-au întrebat: <Cu ce putem să te sprijinim, Sorin?> M-am bucurat enorm de toate semnalele astea, eu oricum eram hotărât să fac ceva din momentul 10 martie 2020.” 

Disponibilitatea de implicare şi determinarea voluntarilor sunt vizibile nu doar din declaraţiile coordonatorului lor, ci şi din fotografii sau testimoniale ale voluntarilor – acest material video redă de minune dedicarea şi angajamentul lor – https://youtu.be/OkZggm9rP1s.

Din punctul meu de vedere, DA – a fost uşor să îi mobilizăm pe voluntari – spun asta pentru că am fost alături de ei, în prima linie, încă dinainte de începerea campaniei. Asta mă motivează şi pe mine – să văd că oamenii sunt lângă mine şi sunt gata să înceapă să acționeze într-un proiect în care eu cred. La fel s-a întâmplat și în cadrul acestei campanii. Deși au fost voluntari pe care nu i-am văzut la faţă, am discutat doar prin telefon, email și whatsapp, au spus un DA hotărât, în momentul în care am explicat ce presupune munca de voluntar.

Pe lângă programul pentru vârstnici, Fundaţia a continuat să fie alăturii și de copiii din proiectele sale educaționale – astfel 500 de copii din București, Cluj-Napoca, Turnu Măgurele, Târgu Neamț, Cumpăna (Constanța), Mărculești (Ialomita), Cenade (Alba), Firiza (Maramureș), Zurbaua (Ilfov) și Reteag (Bistriţa) au fost ajutați în această perioadă extrem de dificilă. Ei au fost afectați atât din punctul de vedere al condițiilor de viață, cât și al întreruperii școlii, prin lipsa echipamentelor și a internetului. Multe familii și-au pierdut sursa de venit, copiii au pierdut și masa de la școală sau de la centrele unde mergeau după școală. Acolo unde a fost posibil, echipa Fundaţiei le-a trimis masa lor zilnică acasă, le-a oferit tichete sociale sau alte pachete de ajutor material. Pe copiii din mediul rural i-au dotat cu tablete și internet, iar în spațiul virtual al Centrului Generații, au continuat meditațiile individuale, au organizat cluburile de engleză, bune maniere, jocuri interactive, lectură, fabule și comunicare. Pe această linie au fost susținuţi în principal de Fundația Vodafone, Raiffeisen Bank și Yardi.

Am fost impresionați de energia debordantă a lui Sorin și nu ne-am putut abține să nu îl întrebăm care e secretul lui în mobilizarea și motivarea voluntarilor – Eu merg mult pe relația cu voluntarii și o fac la firul ierbii…fără vrăjeală sau discursuri pozitive.  Pur și simplu mă implic, oamenii văd asta și întotdeauna reușesc să mobilizez. Sunt lângă ei. Am ieșit din prima zi pe stradă, când a început campania… lumea m-a crezut nebun, însă eu după o săptămână deja aveam 50 de voluntari. Tehnica mea, fără falsă modestie, se numește suflet. Deși poate nu mai e la modă, eu chiar cred cu adevărat în Dumnezeu și acesta este resortul meu, vă spun sincer. Este ca circuitul apei în natură, cu cât dau mai mult, cu atât primesc mai mult … se lipesc oamenii de mine, mă ajută, se întâmplă lucrurile”.

Tehnicile și acțiunile concrete de motivare enumerate de Sorin au fost: “grupurile de whatsapp, întâlnirile pe zoom, mesajele de încurajare, poezii chiar, glume, filme recomandate și întâlnirile cu ei la acțiunile de voluntariat din cadrul proiectului. Acestea consider ca au adus motivaţie. Unii dintre ei mi-au spus <Sorin, te-am văzut cum te implici, cum te agiţi, pui pasiune, râzi, ești pus pe glume, și am zis că merită să mă implic alături de tine în campania asta!>

Am fost tot timpul lângă ei când au avut nevoie de materiale de protecţie, am mai băut câte o cafea de la distanța în parcarea Kaufland, am petrecut timp de calitate cu ei, între comenzi, sau am râs împreună de foarte multe ori.  Am dăruit câte un trandafir voluntarelor care erau pe shift, în pre-ziua Paştelui, am încercat de asemenea sa oferim câte un tricou fiecărui voluntar din cadrul echipei, să simtă ca sunt parte din această organizație, care face ceva bun și valoros pentru semenii noștri.

Le-am trimis din partea Fundației un mesaj de încurajare și mulţumire înainte de Paşte şi cred că a contat mult pentru voluntari să vadă că Fundaţia apreciază munca lor și că este valorizată, că foarte multe persoane vârstnice singure, beneficiază de sprijinul lor.”

Spiritul viu și dinamic al lui Sorin se reflectă în multe acțiuni pe care le întreprinde pentru voluntarii săi, cum ar fi oferirea spontană de flori voluntarelor sau pictarea de măști handmade, sau comunicare și încurajare transpusă în poezioare de dinamizare, precum cea de mai jos:

“După cum aţi observat / Săptămâna a zburat /Noi eroi sunt printre noi /Treabă bună şi de soi. 

Încă o săptămână vine / Noi suntem iar ,,pe felie”  /Timpul nostru dăruim  /Pentru o cauză cu stil.

Time-sheetul noi completăm / Pentru un orar beton / Și o cauză de seamă / Voluntariat se cheamă!”

Cu un astfel de coordonator, nu ai cum să nu mergi cu drag la acțiunile de voluntariat!